New user's registration have been closed due to high spamming and low trafic on this forum. Please contact forum admins directly if you need an account. Thanks !

Homeautomation 1.0

How are you using your Bubba? Got ideas for a cool modification? Share!
Moloko
Posts: 51
Joined: 12 Feb 2010, 00:50

Re: Homeautomation 1.0

Post by Moloko »

hmmm, du verkar dra ner två st telldus core paket?? Först med wget, sen checkar du ut direkt från trunk??!

Först gör du:

Code: Select all

wget http://download.telldus.se/TellStick/Software/telldus-core/telldus-core-2.0.1.tar.gz
sen gör du:

Code: Select all

svn co http://svn.telldus.se/telldus/trunk/telldus-core
cd telldus-core
cmake -DBUILD_LIBTELLDUS-CORE=0 -DBUILD_TDTOOL=0 -DBUILD_RFCMD_WITH_LIBFTDI=1 .
Det var visst problem med att bygga från trunk, så dra bara ner telldus-core-2.0.1.tar.gz, packa upp och byt till den nya katalogen som skapats:

Code: Select all

wget http://download.telldus.se/TellStick/Software/telldus-core/telldus-core-2.0.1.tar.gz
tar xvfz telldus-core/telldus-core-2.0.1.tar.gz
cd telldus-core
Fortsätt att leka, f'låt, bygga i den katalogen!
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Moloko wrote:
hmmm, du verkar dra ner två st telldus core paket?? Först med wget, sen checkar du ut direkt från trunk??!
Ups... :oops:
Jaha, så blir det när man inte begriper bättre och försöker följa två olika installationsguider samtidigt....

Nå, igår trodde jag att jag hade lyckats att ta sönder min cmake installation genom att försöka dra hem en nya version av cmake (2.8.0) och kompilera. Det gick förvisso bra, men eftersom jag inte fick systemet att förstå denna uppgradering så tog jag bort katalogen efter att jag hade kört cmake install. Detta gjorde att cmake började klaga över att installationen var korrupt..döh, inte så konstigt kanske.

Nå, nu när jag

Code: Select all

wget http://download.telldus.se/TellStick/Software/telldus-core/telldus-core-2.0.1.tar.gz
tar xvfz telldus-core-2.0.1.tar.gz
cd telldus-core
och avslutar med

Code: Select all

cmake .
så får jag inga felmeddelanden i alla fall. Om cmake har lagat sig eller om det är något annat som har hänt vet jag inte, trevligt att slippa problem hur som helst.
Nu gäller bara att lista ut vad jag ska fortsätta med eftersom jag nog är en smula osäker på var i installationsprocessen jag befinner mig.... :)
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Nu gäller bara att lista ut vad jag ska fortsätta med eftersom jag nog är en smula osäker på var i installationsprocessen jag befinner mig.... :)
Hmmm... Om du har lyckats med cmake så är nog allt klart för själva kompilerandet. Borde bara vara att skriva "make" och om det lyckas "make install"...

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Tackar Daniel !
Så enkelt när man vet. :oops:

Kom nästan hela vägen fram, men när jag körde

Code: Select all

make install
efter make så fick jag följande resultat

Code: Select all

bubba:/usr/src/telldus-core-2.0.1# make
[ 89%] Built target telldus-core
[ 94%] Built target tdtool
[100%] Built target rfcmd
bubba:/usr/src/telldus-core-2.0.1# make install
[ 89%] Built target telldus-core
[ 94%] Built target tdtool
[100%] Built target rfcmd
Install the project...
-- Install configuration: ""
-- Up-to-date: /usr/local/lib/libtelldus-core.so.2.0.1
-- Up-to-date: /usr/local/lib/libtelldus-core.so.2
-- Up-to-date: /usr/local/lib/libtelldus-core.so
-- Up-to-date: /usr/local/include/telldus-core.h
-- Up-to-date: /etc/tellstick.conf
-- Up-to-date: /var/state/telldus-core.conf
-- Up-to-date: /etc/udev/rules.d/99-tellstick.rules
-- Up-to-date: /usr/local/bin/tdtool
CMake Error at tdtool/cmake_install.cmake:52 (FILE):
  file INSTALL cannot find "/usr/src/telldus-core-2.0.1/tdtool/tdtool.1".
Call Stack (most recent call first):
  cmake_install.cmake:38 (INCLUDE)
Varför den letar efter tdtool.1 är jag dock inte helt klar över.
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:

Code: Select all

  file INSTALL cannot find "/usr/src/telldus-core-2.0.1/tdtool/tdtool.1".
Varför den letar efter tdtool.1 är jag dock inte helt klar över.
Det är tydligen en bugg någonstans som gör att den försöker installera filer som den inte först har skapat. Den allra enklaste (men något fula) lösningen är att köra följande, som skapar en tom fil :wink:

Code: Select all

touch /usr/src/telldus-core-2.0.1/tdtool/tdtool.1
...eller så hänger du kvar här tills Moloko berättar hur man gör det på rätt sätt :D

/Daniel

edit: Tog mig tiden att leta bakåt i tråden. Om du slänger med det följande "-DGENERATE_MAN=1" som argument när du kör cmake så ska den tydligen skapa de saknade filerna när du sedan kör make igen. Och då ska make install funka rakt av.
Moloko
Posts: 51
Joined: 12 Feb 2010, 00:50

Re: Homeautomation 1.0

Post by Moloko »

Detta borde bygga inkl man-pages för både rfcmd och tdtool, så testa med detta och återkom med hur det gick:

Code: Select all

cmake -DBUILD_LIBTELLDUS-CORE=1 -DBUILD_TDTOOL=1 -DBUILD_RFCMD_WITH_LIBFTDI=1 -DGENERATE_MAN=1 .

make

make install

Om du mot förmodan byggt klart och tdtool funkar:
- glöm inte att sätta lösenord för root-användaren i mysql, annars kommer du inte förbi installationssidan för HomeAutomation!
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Jag uppskattar era mycket tappra försök att få mig på banan. Dessvärre sladdar jag av även med det senaste tipset... :oops: men snälla, ge inte upp !

När jag kör

Code: Select all

cmake -DBUILD_LIBTELLDUS-CORE=1 -DBUILD_TDTOOL=1 -DBUILD_RFCMD_WITH_LIBFTDI=1 -DGENERATE_MAN=1 .
så får jag

Code: Select all

CMake Error: The following variables are used in this project, but they are set to NOTFOUND.
Please set them or make sure they are set and tested correctly in the CMake files:
FTDI_LIBRARY
    linked by target "find_telldus" in directory /usr/src/telldus-core-2.0.1/rfcmd
    linked by target "rfcmd" in directory /usr/src/telldus-core-2.0.1/rfcmd
Att köra make och make install efter detta ger samma felmeddelande som ovan...
Moloko
Posts: 51
Joined: 12 Feb 2010, 00:50

Re: Homeautomation 1.0

Post by Moloko »

Nyfiken, vad händer efter:

Code: Select all

cmake -DBUILD_LIBTELLDUS-CORE=1 -DBUILD_TDTOOL=1 -DBUILD_RFCMD_WITH_LIBFTDI=1 -DFTDI_LIBRARY=1  -DGENERATE_MAN=1 .
åtföljt av

Code: Select all

make 
make install
?
Moloko
Posts: 51
Joined: 12 Feb 2010, 00:50

Re: Homeautomation 1.0

Post by Moloko »

Var tvungen att testa själv... :)

Jag drog ner den nya versionen av Telldus Core 2.0.2 och gjorde följande:

Code: Select all

 
cmake -DBUILD_LIBTELLDUS-CORE=1 -DBUILD_TDTOOL=1 -DBUILD_RFCMD_WITH_LIBFTDI=1 -DGENERATE_MAN=1 .
-- Configuring done
-- Generating done
-- Build files have been written to: /home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2

bubba:/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2# make
[ 81%] Built target telldus-core
[ 86%] Built target tdtool
[ 90%] Building C object rfcmd/CMakeFiles/find_telldus.dir/find_telldus.o
/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2/rfcmd/find_telldus.c:9:18: error: ftdi.h: Filen eller katalogen finns inte
/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2/rfcmd/find_telldus.c: In function ‘main’:
/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2/rfcmd/find_telldus.c:14: error: storage size of ‘ftdic’ isn’t known
/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2/rfcmd/find_telldus.c:22: error: ‘EXIT_FAILURE’ undeclared (first use in this function)
/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2/rfcmd/find_telldus.c:22: error: (Each undeclared identifier is reported only once
/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2/rfcmd/find_telldus.c:22: error: for each function it appears in.)
/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2/rfcmd/find_telldus.c:30: error: dereferencing pointer to incomplete type
/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2/rfcmd/find_telldus.c:35: error: dereferencing pointer to incomplete type
/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2/rfcmd/find_telldus.c:41: error: ‘EXIT_SUCCESS’ undeclared (first use in this function)
make[2]: *** [rfcmd/CMakeFiles/find_telldus.dir/find_telldus.o] Fel 1
make[1]: *** [rfcmd/CMakeFiles/find_telldus.dir/all] Fel 2
make: *** [all] Fel 2
Samma fel som du fick. Jag får uppdatera min guide, för nästa gång gick det bättre!

Code: Select all

 
bubba:/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2# cmake -DBUILD_LIBTELLDUS-CORE=1 -DBUILD_TDTOOL=1 -DBUILD_RFCMD_WITH_LIBFTDI=0 -DGENERATE_MAN=1 .
-- Configuring done
-- Generating done
-- Build files have been written to: /home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2

bubba:/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2# make
[ 90%] Built target telldus-core
[ 95%] Built target tdtool
Scanning dependencies of target rfcmd
[100%] Building C object rfcmd/CMakeFiles/rfcmd.dir/rfcmd.o
Linking C executable rfcmd
Generating man file rfcmd.1
[100%] Built target rfcmd

bubba:/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2# make install
[ 90%] Built target telldus-core
[ 95%] Built target tdtool
[100%] Built target rfcmd
Install the project...
-- Install configuration: ""
-- Up-to-date: /usr/local/lib/libtelldus-core.so.2.0.2
-- Up-to-date: /usr/local/lib/libtelldus-core.so.2
-- Up-to-date: /usr/local/lib/libtelldus-core.so
-- Up-to-date: /usr/local/include/telldus-core.h
-- Up-to-date: /etc/tellstick.conf
-- Up-to-date: /var/state/telldus-core.conf
-- Up-to-date: /etc/udev/rules.d/99-tellstick.rules
-- Up-to-date: /usr/local/share/man/man1/tdtool.1
-- Up-to-date: /usr/local/bin/tdtool
-- Installing: /usr/local/bin/rfcmd
-- Installing: /usr/local/share/man/man1/rfcmd.1
bubba:/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2#
Testar med min upplärda Tellstick:

Code: Select all

 tdtool -l
/var/state/telldus-core.conf:1: ingen flagga 'deviceNode' finns
Number of devices: 1
1       Example device  OFF
Tadaa! Nåja, ett lite varningsmeddelande går ju att trolla bort:

Code: Select all

bubba:/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2# cp /dev/null /var/state/telldus-core.conf

bubba:/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2# tdtool -l
Number of devices: 1
1       Example device  OFF
bubba:/home/krra/tellstick/telldus-core-2.0.2#
Tadaaa - nu med änglakör i bakgrunden!

Ett litet steg till:
Editera din enhet i /etc/tellstick.conf (om jag kommer ihåg rätt...)
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Moloko wrote:
Samma fel som du fick. Jag får uppdatera min guide, för nästa gång gick det bättre!
Gjorde precis som du antydde och vips så sjöng änglakören så vackert !

En liten gosse fick sjunga solo, och även det lät vackert....

Code: Select all

bubba:/usr/src/telldus-core-2.0.1# ./tdtool/tdtool -l
Number of devices: 1
1       Example device  OFF
Nu är det nog dags att sluta jobba och cykla hem och koppla in hårdvaran så jag får höra om kören kan nästa vers....
Tusen tack så här långt för hjälpen ! :D
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Har nu editerat

Code: Select all

/etc/tellstick.conf 
(Yepp Moloko, du kom ihåg rätt) och satt parametern house och code till några fiktiva värden.
Prövade att skriva

Code: Select all

bubba:/usr/src/telldus-core-2.0.1# ./tdtool/tdtool --list
Number of devices: 1
1       Magnus sovrum   OFF
vilket visade vad jag hade hoppats på.

Behöver jag nämna att lyckan var total när jag skrev

Code: Select all

rfcmd /dev/tellstick NEXA L 5 1
och kunde se hur min skrivbordslampa tändes! Eureka. :D :D
Nu är nästa steg att få ihop "min lampa" med det som DanielM har gjort !






Edit:
Det enda som ger ett felmeddelande nu är följande kommando:

Code: Select all

./tdtool/tdtool --on 1
Då får man

Code: Select all

Turning on device 1, Magnus sovrum - An error occurred when communication with TellStick
fast lampan tänds. (Det blir dock en lång timeout. så något är lite skumt med tdtool. Dessutom går inte lampan att dimma (jag har en dimbar Proove från Kjell&Co) men det är kanske snarare protokollets än Tellstickens fel)
Moloko
Posts: 51
Joined: 12 Feb 2010, 00:50

Re: Homeautomation 1.0

Post by Moloko »

Kul, stort grattis! :D

Jag måste reservera mig för beteendet med tdtool, jag gjorde upplärningen via min XP och Telldus Center och då funkade det med rfcmd. Dock fick jag ingen kontakt via tdtool, så efter att ha editerat /etc/tellstick.conf gick det bra även att styra enheten med tdtool.
Nu får *ni två* hjälpa *mig*! :)
Av det du skriver får jag uppfattningen att man inte behöver lära upp en enhet mot Tellstick, utan det räcker med att editera tellstick.conf? Hur får man huskod och den eh, andra koden?? (Distraherad av Anjas åk...)

Det kanske ni har bättre koll på?
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Moloko wrote:
Av det du skriver får jag uppfattningen att man inte behöver lära upp en enhet mot Tellstick, utan det räcker med att editera tellstick.conf? Hur får man huskod och den eh, andra koden?? (Distraherad av Anjas åk...)
Okej, jag får erkänna att jag inte tog med den delen av "hårdvaruinstallationen". Jag har alltså köpt Prooves självlärande dimmer (samma som denna) från Kjell&Co.

För att få fart på denna gjorde jag följande:
  • Editerade tellstick.conf och satte hittepåvärden på house och unit.
  • Tryckte in "learn" knappen på enheten.
  • Skickade två rfcmd kommandon från Tellsticken, (typ. ett på samt ett av) med rätt house och unit värden (som jag gav den i conf filen).
och vips så började lampan att reagera.
Det kanske finns andra sätt, men just nu räckte detta bra för mig. Jag ska försöka att dimma lampan, men just nu går det mindre bra. Jag är kanske inte helt förvånad eftersom jag troligtvis inte har rätt inställningar för detta i conf filen. Något att jobba på.... :)
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

En liten sak jag undrar över innan jag börjar med HomeAutomation installern

Det står
Steg 1 av 5: Mysql inställningar

Mata in dina inställningar för Mysql-databas-anslutningen, ändra defaultvärden om de inte passar din installation.

När du har verifierat inställningarna kan du gå vidare och då töms databasen och nya tabeller skapas.
Just formuleringen "... och då töms databasen och nya tabeller skapas." låter lite oroande. Eftersom jag kör Squeezebox på min B2:a och den (enligt det lilla jag vet) använder sig av MySQL databasen så hade det ju varit lite trist om databasen tömdes. :cry:

Är jag safe att trycka på "Nästa steg" ?
tobbenet
Posts: 16
Joined: 25 Jun 2008, 08:30

Re: Homeautomation 1.0

Post by tobbenet »

Hallå! Det är jag igen från början av tråden! Efter att ha varit däckad av vinterkräksjuka tänkte jag ge mig på det här igen! Jag är grymt imponerad över hur ni fick igång saker i tråden!

Som sagt så har jag redan tellsticken installerad men jag kommer inte förbi första (första, första) sidan. Texten lyder:

HomeAutomation installation


Denna guide kommer steg för steg att hjälpa dig konfigurera systemet rätt.
För att allt skall fungera som det är menat måste PHP ha rätt att skriva/läsa i HomeAutomation mappen. Ändra skriv/läsrättigheterna och tryck testa rättigheter

Detta är en CLEAN INSTALL så var noga med att ta vara på det data som redan finns i databasen!

Sedan finns två knappar, en aktiv (testa rättigheter) och en inaktiv (påbörja installation). När jag trycker på den aktiva får jag:

PHP har inte rätt att skriva/läsa i HomeAutomation mappen, var god kolla rättigheterna i filsystemet.

Och påbörja installation blir inte aktiv. Alltså problem! Något tips på vad jag kan göra?


PHP har inte rätt att skriva/läsa i HomeAutomation mappen, var god kolla rättigheterna i filsystemet.
Vänta...
Locked