New user's registration have been closed due to high spamming and low trafic on this forum. Please contact forum admins directly if you need an account. Thanks !

Homeautomation 1.0

How are you using your Bubba? Got ideas for a cool modification? Share!
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:[*]Skickade två rfcmd kommandon från Tellsticken, (typ. ett på samt ett av) med rätt house och unit värden (som jag gav den i conf filen).
Det ska bara vara ett på-kommando. Av-kommandon skickar man när enheten är i learning-mode för att säga till den att glömma bort en kod. Så skickar du både på och av nog snabbt så riskerar du att den glömmer väldigt fort :wink:

/Daniel
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Just formuleringen "... och då töms databasen och nya tabeller skapas." låter lite oroande. Eftersom jag kör Squeezebox på min B2:a och den (enligt det lilla jag vet) använder sig av MySQL databasen så hade det ju varit lite trist om databasen tömdes. :cry:

Är jag safe att trycka på "Nästa steg" ?
Kan hålla med om att formuleringen inte är den bästa. Det den menar är att den blåser just homeautomation-databasen. Har du haft homeautomation installerat sedan innan så kommer dina upplagda scheman etc att försvinna.

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Tack Daniel, det låter bättre ! :D
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

tobbenet wrote:PHP har inte rätt att skriva/läsa i HomeAutomation mappen, var god kolla rättigheterna i filsystemet.
Kolla lite mot slutet av homeautomation-tråden i Telldus-forumet, där finns en massa matnyttiga tips (har en kille där som har haft motsvarande problem).

http://telldus.se/forum/viewtopic.php?t=212

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

@tobbenet

Jag fick tips av en kollega:

Code: Select all

chmod 755 homeautomation/
samt

Code: Select all

chown www-data:users homeautomation/ -R
Kanske kan vara värt att pröva. Det fungerade för mig.....
tobbenet
Posts: 16
Joined: 25 Jun 2008, 08:30

Re: Homeautomation 1.0

Post by tobbenet »

Enkla och självklara saker som jag naturligtvis hade missat! CHMOD hade jag gjort, men inte CHOWN. Tackar så mycket!
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

@tobbenet : Trevligt att det hjälpte. :)


Själv sitter jag åter i diket (har svårt att hålla reda på vilken gång i ordningen)

När jag ska trycka på knappen "Testa Mysql anslutning" så får jag meddelandet "Kunde inte få kontakt med databasen, kolla inställningarna. "

Jag fick tips av en kollega att kolla MySql genom att logga in och skapa databasen. Inga problem tänkte jag. Jag har ju läst på forumet att "inget password" verkar vara default för MySql, mestadels för att Excitos update UI ska fungera.

Knappade glatt in

Code: Select all

mysql -u root -p mysql
men blev lite bekymrad när jag frågades efter password och ett simpelt Enter inte räcker....

Code: Select all

Enter password:
ERROR 1045 (28000): Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)
bubba:/home/magnus#
Nu gäller det att försöka lista ut vad detta lösenord skulle kunna vara (har inget minne av att jag någonsin satt det, än mindre kunskapen om hur man gör)

Alltid är det nåt... :)
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Nu gäller det att försöka lista ut vad detta lösenord skulle kunna vara (har inget minne av att jag någonsin satt det, än mindre kunskapen om hur man gör)
Förmodligen just det som är problemet. På grund av en liten bugg i homeautomation 1.0 så funkar det inte om man har blankt databaslösenord (vilket du kanske har om du inte har satt någonting själv). Det du behöver göra är att sätta ett lösenord.

Vet inte på rak arm hur man gör och är lite på språng, men någon annan kanske kan fylla i?

/Daniel
tobbenet
Posts: 16
Joined: 25 Jun 2008, 08:30

Re: Homeautomation 1.0

Post by tobbenet »

Jag är på steg 2 nu, men jag måste ju mecka till tdtool som ni har ansträngt er med. Jag trodde jag kunde fuska, men det kunde man ju inte så klart...

Men! Nu ska vi se om vi kan hjälpa till lite för en gångs skull :-)

Jag hade lite problem med MySQL sidan. Jag har lösen (som jag vet :D ) till root, men det fungerade inte ändå med just root. Vad jag gjorde var att jag skapade en användare i databasen och en tillhörande databas (homeautomation) med lösen på användaren. När jag matade in dessa värden så fungerade det utan felmeddelande som jag också fick innan.

Skillnaden mot dig är jag använde phpmyadmin för att göra ändringarna. Det kanske är ett alternativ? Har för mig att det finns med

Code: Select all

apt-get install phpmyadmin
.

Om man gör detta ska man komma ihåg att man inte ska komma åt sidan utifrån och speciellt inte ha blankt som root lösenord ;-)
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

tobbenet wrote:Om man gör detta ska man komma ihåg att man inte ska komma åt sidan utifrån och speciellt inte ha blankt som root lösenord ;-)
Vill bara understryka det sista lite extra. Kör inte phpmyadmin själv, men när jag har suttit och läst lite i mina Apache-loggar så har jag sett att det överlägset flesta lama hackers försöker komma åt på min server är olika adresser innehållande just ordet phpmyadmin. Är nog en ganska svag punkt i många system skulle jag tro...

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Hej igen !

Som tur är finns det tips på nätet hur man krånglar sig ur dilemmat om man har glömt sitt password till MySql. :)
Nå, när detta var fixat så gick jag igång med installationen.

Det tidigare problemet (att jag inte fick kontakt med MySql) var ju nu ett minne blott, dock fick jag diverse varningar
Warning: fopen(system/mysql_settings.php) [function.fopen]: failed to open stream: Permission denied in /home/web/homeautomation/system/functions.php on line 763
Warning: fwrite(): supplied argument is not a valid stream resource in /home/web/homeautomation/system/functions.php on line 764
Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream resource in /home/web/homeautomation/system/functions.php on line 765
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/web/homeautomation/functions.php on line 647
Eftersom det gick att fortsätta till nästa installationssteg, så gjorde jag så. (Lägga till användare verkar fungera utan problem)
Steget Steg 4 av 5: Konfigurera Telldus enheter ger mig ytterligare felmeddelande
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/web/homeautomation/install/install.php on line 122
och jag får inte göra några inställningar. Jag chansar på att fortsätta, men möter ytterligare hinder på punkten Steg 5 av 5: Avslutning

När installationsmappen ska raderas (via knapptryck) så fick jag felmeddelandet
Raderingen av installations mappen misslyckades.
Detta gör att jag inte kommer vidare.

Tips från coacherna ?
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Warning: fopen(system/mysql_settings.php) [function.fopen]: failed to open stream: Permission denied in /home/web/homeautomation/system/functions.php on line 763
Din apache-användare har inte skrivrättigheter i filen /home/web/homeautomation/system/mysql_settings.php. Det är där kontouppgifter för att över huvud taget komma åt mysql sparas, så då går det inget bra.

Om jag bläddrar neråt genom inläggen så tror jag jag ser problemet. Du körde "chmod 755 homeautomation/". Om du lägger till ett -R där ("chmod -R 755 homeautomation/") så ändrar den behörigheterna på allt i alla underkataloger också. Borde kunna lösa problemet...

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Daniel, du är ju en klippa ! :D

Det fungerade naturligtvis helt perfekt när jag gjort

Code: Select all

chmod -R 755 homeautomation/
Nu (nåja, imorgon) ska jag utforska fortsättningen !! :)
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Hmmmm... En sista sak innan jag somnar sött....

Jag noterar att jag alltid kan köra

Code: Select all

rfcmd /dev/tellstick NEXA L 5 1
för att få min lampa att tända sig, oavsett i vilken katalog jag står i på min disk.

Dessutom så noterar jag att

A) jag bara kan stå på ett ställe på disk (nämligen /usr/src/telldus-core-2.0.1#
) för att skriva

Code: Select all

tdtool/tdtool --on 1
B) Om jag står på något annat ställe (tex om jag i exemplet ovan går ner i biblioteket tdtool) och skriver

Code: Select all

tdtool --on 1

så får jag felmeddelande.

I fallet A) så får jag

Code: Select all

Turning on device 1, Magnus sovrum - An error occurred when communication with TellStick
(fast lampan tänds och sedan får man en lååång timeout innan man får sin prompt åter)

och i fallet B) så får jag

Code: Select all

tdtool: error while loading shared libraries: libtelldus-core.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
Mycket märkligt.... :?

Dessvärre anar jag att det inte är oviktigt eftersom man ska ställa in Tdtool path: i webgränssnittet....
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:tdtool: error while loading shared libraries: libtelldus-core.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
tdtool använder sig av biblioteket libtelldus-core, vilket inte rfcmd gör. Känns som att systemet inte har fattat riktigt var det ska leta efter biblioteket, därför funkar det när du står i samma katalog som det men inte annars. Gör så här:

1. Kolla så att en ls /usr/local/lib/libtelldus-core.* returnerar typ följande:

Code: Select all

/usr/local/lib/libtelldus-core.so  /usr/local/lib/libtelldus-core.so.2  /usr/local/lib/libtelldus-core.so.2.0.1
2. Kolla så att /usr/local/lib finns med i filen /etc/ld.so.conf.d/local.conf. Gör den inte det så redigerar du filen och lägger till.

3. Kör (som root) kommandot ldconfig.

Har vi tur så fungerar det sedan bättre.

/Daniel
Locked