New user's registration have been closed due to high spamming and low trafic on this forum. Please contact forum admins directly if you need an account. Thanks !

Lura telefonidosan med DHCP-server på WAN-porten. (SVE/ENG)

Got problems with your B2 or B3? Share and get helped!
Gunnarsson

Lura telefonidosan med DHCP-server på WAN-porten. (SVE/ENG)

Post by Gunnarsson »

Hej

Jag har en IP-telefonidosa (en billig netgear-router) som jag enligt operatören måste ha först i nätverket med publikt IP... Inte så troligt iom att jag har en time capsule (där bubban sitter i) för 2600kr och 100Mbit internetlina samt att jag inte gillar när operatörer ska säga till mig vad jag ska göra :)
Men jag trixade lite och fick telefonidosan att tro att den var längst ut bara genom att sätta den i LAN-porten på bubban och tilldela LAN-porten ett IP-nr som va väldigt likt mitt publika ip-nr och köra ett DHCP-svep så att telefonidosan fick ett IP-nr från bubban som hade samma uppbyggnad som mitt publika.
WAN-porten satte jag i time capsulen och vips kunde jag ringa :)

MEN det är ju inte jättesmidigt att ha WAN-porten på bubban mot mitt nätverk där jag vill komma åt allt.
Så jag bytte plats och satte LAN mot min router och WAN mot telefonidosan. Men att få bubban att dela DHCP på WAN-porten va inte så enkelt som jag trodde.
När jag ändrade detta i etc/network/interfaces så struntade bubban i detta och ville inte alls agera DHCP på wan-sidan. Ändrade även i den filen (kommer inte ihåg namnet nu) som styr dhcp:n i bubban men utan resultat.
I mitt trixande så lyckades jag knappa bort mig och nu svarar varken WAN- eller LAN-porten så jag står inför en reload av mjukvaran haha. Den som knappar efter mycket mister ofta hela bubban :D

Till frågan:
Skulle behöva lite hjälp med att få WAN-porten att agera DHCP-server och dela ut adresser i ett svep jag bestämmer och stänga av brandväggen helt ELLER binda ihop LAN och WAN-sidan med olika IP och nätmask samt utan firewall.

Tackar på förhand.

EDIT:

Sorry I forgot that this an english forum mostly :oops:

Short version:
I need to run a VOIP-unit on the bubba WAN-port with a specific IP-number given to the voip-unit by a DHCP-server without the bubba firewall
So how do I start a DHCP-server on the bubba WAN-port and disable the firewall?
Gordon

Re: Lura telefonidosan med DHCP-server på WAN-porten. (SVE/E

Post by Gordon »

My Swedish is a bit rusty, so I'm not sure I fully understand. :wink:

I get that you have a VOIP subscription targeted towards your public IP and you want to connect both your Bubba and the VOIP supporting router (a cheap Netgear I gather) to that single address. In short: you can't do that. You'll have to put the two boxes behind each other, configuring the one that is connected to the outside line to forward (DNAT) all traffic that is supposed to be handled by the inside box.

The easiest solution would be to put the Netgear on the outside and have it portforward whatever you like to expose on the Bubba, which would normally not be much more than http(s) and maybe ftp. If you like to reverse that order, than the Bubba sould portforward (the documentation I found does not state if that's TCP or UDP):
[*] SIP signaling: Ports 5060 to 5070
[*] RTP audio: Ports 8766 to 35000
In both cases, to allow portforwarding, the second box must have a fixed IP. Most of those cheap boxes will allow binding a specific LAN IP number to a MAC-address out-of-the-box. The other way 'round will prove to be somewhat more difficult.