New user's registration have been closed due to high spamming and low trafic on this forum. Please contact forum admins directly if you need an account. Thanks !

Homeautomation 1.0

How are you using your Bubba? Got ideas for a cool modification? Share!
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

DanielM wrote:
Tror det löser sig om du håller nere shift och trycker på webläsarens reload-knapp.
Just shoot me !!! :) Hur kunde jag missa det... :oops:
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Jag har nu använt Homeautomation ett tag och är väldigt nöjd.
En sak som jag har noterat, och som säkerligen inte är Homeautomations fel är följande:

Jag har en lampa som ska släckas 22.45. Men ibland så är lampan tänd långt efter den tidpunkten. Tittar jag i loggen så ser det ut som om lampan har släckts men så är inte fallet. Om jag släcker lampan via Enheter så slocknar den direkt.

Antagligen så misslyckas Telldus enheten att skicka signalen eller så störs sändningen ut av något annat (det är väl priset man får betala när man inte har ett billigt system som saknar duplex kommunikation).

Nå, mitt förslag (vet inte om ni tycker det är en bra eller dålig idé) är att man skulle kunna konfigurera HomeAutomation så att det automatiskt sker ytterligare ett släcknings (eller tändningsförsök) c:a 30 sekunder (tja, eller 1 minut om det är enklare) efter det första. Då skulle kanske sannolikheten öka att man alltid får lampor att tändas eller släckas vid de valda tillfällena.
(Helt enkelt kompensera för hårdvarans tillkortakommanden)

Just my two cents... :)
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Nå, mitt förslag (vet inte om ni tycker det är en bra eller dålig idé) är att man skulle kunna konfigurera HomeAutomation så att det automatiskt sker ytterligare ett släcknings (eller tändningsförsök) c:a 30 sekunder (tja, eller 1 minut om det är enklare) efter det första. Då skulle kanske sannolikheten öka att man alltid får lampor att tändas eller släckas vid de valda tillfällena.
(Helt enkelt kompensera för hårdvarans tillkortakommanden)
Har faktiskt också tänkt i samma banor. Har nämligen exakt samma problem. Ganska störigt när man har lampor som man har tänkt ska släckas lite lagom efter att man har gått och lagt sig och så släcks de inte.

Jag tror jag har läst någonstans att Tellsticken faktiskt skickar signalen tre gånger i snabb följd för att minska risken. Men det är klart, har man någonting i miljön som råkar störa precis då så kvittar det ju, då vore det ju bättre att försöka igen en kort stund senare som du säger.

Ska undersöka möjligheterna lite...

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Jo, du har rätt i det där att Tellsticken skickar signalen tre gånger. Det tolkar jag iofs verkligen som om att man är lite osäker på sin hårdvara.... :wink:

Ibland önskar jag att jag hade satsat på ett mesh nätverk, men såklart, då är prislappen en helt annan.
Dock hade det varit trevligt om åtminstone Tellsticken hade haft en mottagare för då hade den kunnat detektera att man hade en separat lampknapptill sina taklampor.
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Byggde om lite i mitt system och satte en av dimmerenheterna där jag tidigare har haft en switch.

Dock så verkar det som om det är något konstigt i HomeAutomation (HA).... Nå, så här är det:

Om jag i min terminal tänder min dimmer med följande

Code: Select all

tdtool -v 70 -d 1
så tänds lampan till 70% och allt är frid och fröjd. Om jag i HA nu släcker lampan genom att i Enheter välja Av från Comboboxen så släcks lampan. Fortfarande är alltså allt frid och fröjd.

Dock när jag väljer tex. 41% (ja, det verkar vara så när man har 10% intervall) så tänds inte lampan igen. Slår jag på debug så ser jag att kommandot som skickas är

Code: Select all

/usr/src/telldus-core/tdtool/tdtool --off 1
vilket naturligtvis förklarar varför lampan inte tänds.

Oavsett vilket dimmernivå jag väljer så skickas off kommandot. Väljer jag Av så skickas istället

Code: Select all

/usr/src/telldus-core/tdtool/tdtool --dimlevel 0 --dim 1
Det är bara om jag väljer dimnivå 1% som lampan tänds (men då via /usr/src/telldus-core/tdtool/tdtool --on 1)

Är det något som kanske fixas till nästa version?
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Är det något som kanske fixas till nästa version?
Jepp :D

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

När i tiden kan man hoppas på leverans ? 8)
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:När i tiden kan man hoppas på leverans ? 8)
Det kan nog bli före påsk med lite tur...

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

DanielM wrote:
Det kan nog bli före påsk med lite tur...
Wow, det blir en trevlig påskpresent !! :D
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

Nu så. Nu har vi släppt 1.1.

Eftersom det numera finns stöd för fler språk så antar jag att fler icke-svensktalande kan tänkas vara intresserad. Startade därför en ny tråd på engelska på http://forum.excito.net/viewtopic.php?p=10842.

Glad påsk på er!

/Daniel
korque
Posts: 2
Joined: 07 Jul 2010, 08:20

Re: Homeautomation 1.0

Post by korque »

edit: Just det, kom på en bra sak till att veta. Den officiella versionen av telldus-core går tyvärr inte att kompilera om man inte har en massa qt-jox installerat, vilket man inte har (och inte vill ha) på en Bubba. Jag moddade lite för att över huvud taget kunna kompilera. Du kan hämta min moddade version (inga garantier!) här: http://www.kolefors.se/telldus-core-201-danielmod.tgz
Hej,
Jag har slitit och donat för att få till detta i min Bubba 2. Jag sitter nu fast på det faktum att "qt-joxet" inte är installerat, så cmake stoppar.

Har gått igenom tråden ända till ända och finner inget särskilt om QT. Hur gör alla andra? :?

Du hade en moddad version av 2.0.1, men länken fungerar inte.
Hjääälp! :)

/Johnny
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

korque wrote:Du hade en moddad version av 2.0.1, men länken fungerar inte.
Hjääälp! :)
Nä, den hade jag visst plockat bort. Trodde nog ingen var intresserad längre :D

Nu ligger den där igen. Har dock ingen aning om den funkar, du får testa och höra av dig :wink:

/Daniel
Klingan
Posts: 27
Joined: 09 Nov 2010, 14:57

Re: Homeautomation 1.0

Post by Klingan »

Hello!

My name is Tommy, 24, Swedish tech-enthusiast. Currently on weekend, but realizing it'll be monday soon.

I have very little experience in basic linux/ssh/scp/ -handling (which is needed), additionally I'm doing all of this from my first Linux-machine (just to add another tricky factor) so even basic tasks becomes a project. Even though I'm running in mid - I think I've managed to overcome quite a lot!

I am stuck in the procedure of installing the Tellstick + Home Automation version 2.0.
My server is a B3 and I have been trying to get this to work for hours.
I have read every post in the three major threads here, including the manual at Telldus website.

Help would be very appreciated!

I want to be able to control my deviced on my X10 Mini (small screen) through the webserver of B3.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

So far, this is what I've accomplished:

1.) I have installed the Device according to the instructions in the thread "Homeautomation 1.0"
URL: http://forum.excito.net/viewtopic.php?f=6&t=2181

2.) I have downloaded the lastest distribution of Homeautomation, and placed it in my /home/web,
named tellstick (full path: /myserver/home/web/tellstick).

3.) I have managed to, though lacking linux knowledge:
3.1.) Edit the configuration file, setting the path: /home/web/tellstick (is this correct?)
3.2.) Localize the php.ini (used nano-editor over ssh) and setting my timezone (Europe/Stockholm)
3.3.) Set a password on the "root" user of mySQL, since I read this was needed?
3.4.) Created a new database, called "homeautomation"
3.5.) chmod + chown -R 0777 on /home/web/tellstick
3.6.) Installed phpmyadmin (though I can't access this!)
3.7.) Added/Edited the devices for Tellstick to control (using nano editor over ssh)

Note: All of the above are probably basic Linux tasks, but I've had to Google every part of it, so I'm
decicated to get this working!


Where I am stuck:

Step 2 of 6 - mySQL-settings:
Can't get connection with the database. Check your settings.

Even though I'm using the following settings:
Server Adress: localhost
Database Name: homeautomation
User: root
Password: 123456

Why?


Current Possible errors, regarding Tellstick:
  • I can't activate any device through the rfcmd-command. I can do that with tdtool --on 1.
    NOTE: I'm using self-learning devices, so they don't have the regular house codes.
  • I can't find any folder under /dev/tellstick, which the command "rfcmd /dev/tellstick NEXA L 5 1" implies there should be?
  • The description instructs me to give certain priviligies to "www-data" at certain occations. Is this still an active term in B3?

Current Possible errors, regarding Homeautomation:
  • Is the path "/home/web/tellstick" a correct one? Perhaps it should be a relative one instead?
  • At the top of the configuration pages of Homeautomation, there is a textrow with the following content "?> ?>"
    Why is that?

Thank you so much for reading this!
As mentioned above, I'm dedicated to get this working
- since I've gone through so much new to get where I am now.
Cheeseboy
Posts: 789
Joined: 08 Apr 2007, 12:16

Re: Homeautomation 1.0

Post by Cheeseboy »

Wrong password?
Please try this:

Code: Select all

$ mysql --user=root --password=12345
I think the default MySQL root password is blank...

Best regards,

Cheeseboy

EDIT:
Just so you know, this is the forum for Bubba 1. If you are the owner of a B3, please use the appropriate forum "B2 & B3 Support". - Cheers!
Klingan
Posts: 27
Joined: 09 Nov 2010, 14:57

Re: Homeautomation 1.0

Post by Klingan »

Cheeseboy wrote:Wrong password?
Please try this:

Code: Select all

$ mysql --user=root --password=12345
I think the default MySQL root password is blank...

Best regards,

Cheeseboy

EDIT:
Just so you know, this is the forum for Bubba 1. If you are the owner of a B3, please use the appropriate forum "B2 & B3 Support". - Cheers!
Nope, is was the right one. :/

Sorry, I just searched the thread. I'll use the B3-section for other arrends.
Locked