New user's registration have been closed due to high spamming and low trafic on this forum. Please contact forum admins directly if you need an account. Thanks !

Homeautomation 1.0

How are you using your Bubba? Got ideas for a cool modification? Share!
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:
DanielM wrote:
Hmmm... Men det där känns ju som att du låter den vänta 1000 sekunder, eller tänker jag fel nu?
Mmmm..... Kanske lite... :wink:
1000us = 1 ms som jag sedan gör 1000 ggr = 1 sek
Aha. Mikrosekunder. Det är ju jättekort tid det :D
MagnusJonsson wrote:Jag ser verkligen fram emot version 1.1, även om det i dagsläget "bara" ger möjligheten att slå på flera lampor samtidigt.
Jag lovar, det är inte det enda nya :wink:
MagnusJonsson wrote:Annars är jag nöjd med att jag äntligen har begripit hur man ska kunna dimma sina lampor. Antingen beror det på att det finns få tips på Telldus forum (många verkar en smula förvirrade) eller så beror det på att jag är mindre begåvad... Heaven knows... :D
Håller med. Det finns verkligen inte nog med info för att en nybörjar-Linux-användare ska ha en ärlig chans. Det är lite synd. Då får ju inte vi "experter" chansen att RTFM:a er newbies :D
MagnusJonsson wrote:Kommer "WakeupLight" att finnas med i version 1.1?
Det hade ju varit riktigt snajdigt om man (vi som har dimmers) hade gått från ljuslevel 0 till 255 på säg 5 minuter (naturligtvis konfigurerbart)
8)
Tror inte det. Känns som att vi är inne i finputsstadiet nu och det finns inget sånt.

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

DanielM wrote:
MagnusJonsson wrote:
Kommer "WakeupLight" att finnas med i version 1.1?
Det hade ju varit riktigt snajdigt om man (vi som har dimmers) hade gått från ljuslevel 0 till 255 på säg 5 minuter (naturligtvis konfigurerbart)
8)
Tror inte det. Känns som att vi är inne i finputsstadiet nu och det finns inget sånt.
Det är lugnt! Jag ser fram emot releasen i alla fall !! :-)

Om man ska önska något för framtiden vore det eventuellt en /mobil sida som är anpassad för att mobiler med mindre upplösning.... Nå, det kanske är något för version 1.5....

Och dessutom; HomeAutomation gör en gladare - detta var nog första gången på länge jag vaknade 05.45 på gott humör av den enkla anledningen att lampan i sovrummet lyste... :lol:
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Det är lugnt! Jag ser fram emot releasen i alla fall !! :-)

Om man ska önska något för framtiden vore det eventuellt en /mobil sida som är anpassad för att mobiler med mindre upplösning.... Nå, det kanske är något för version 1.5....

Och dessutom; HomeAutomation gör en gladare - detta var nog första gången på länge jag vaknade 05.45 på gott humör av den enkla anledningen att lampan i sovrummet lyste... :lol:
En mobil version finns i planerna. Kanske inte i 1.1, men inte omöjligen i 1.2. Man vill ju bidra till att höja glädjenivån i samhället när man nu har chansen :wink:

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Jag prövade att köra den "icke mobila" varianten av HomeAutomation i en vanlig SonyEricsson mobil och det fungerar förvånansvärt bra får jag säga. Visst, hade websidan varit lite mindre så hade man inte hamnat längst upp i vänstra hörnet efter varje refresh, men att scrolla runt och tända och släcka lampor fungerar alldeles utmärkt.
Lyxvarianten är ju att skriva en java applet, men en "mindre" websida fungerar ju minst lika bra och är dessutom mer generisk.

Upptäckte förresten att jag i min glädje har haft oturen (?) att välja samma koder i min conf. fil som en granne har satt på sitt enkla Nexa system (Det där med en fjärrkontroll och två potentiometrar för huskod och nummer på mottagarna). Han kunde naturligtvis inte begripa varför en del av hans lampor har blinkat flera gånger per kväll då och då under de senaste veckorna... :lol:


Daniel, skulle du vilja stilla min nyfikenhet en smula (om det inte är för mycket begärt)...
Vad är nyheterna i version 1.1 ?
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Daniel, skulle du vilja stilla min nyfikenhet en smula (om det inte är för mycket begärt)...
Vad är nyheterna i version 1.1 ?
Ja, någon mobilvariant blir det inte, men väl en variant som försöker anpassa sidstorleken mer till skärmen, så den kanske blir bättre för mobilen ändå. Andra nyheter i korta drag:
  • Säkerhet. 1.0 är tyvärr ganska lätt att hacka om man kan lite sql. Det enda hackaren kan göra är iofs att ändra i databasen för homeautomation, men ändå...
  • Översättningar. 1.0 är bara svenska, 1.1 är svenska, engelska och finska
  • Hastighet. Vi har försökt optimera, bl a körs anropen till tdtool i bakgrunden, så behöver man inte vänta på dem innan sidan dyker upp
  • En trevlig liten infobox som visar nästkommande händelser och det senaste i loggen
  • Färgteman
  • Scenarion. I 1.0 kunde man sätta om man var hemma eller borta, nu kan man skapa egna scenarion. T ex ett partymode :D
  • Inbyggd hjälp
  • Lite annat smått och gott
/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Eftersom min finska är minst sagt svag så glädjer jag mig åt de andra förändringarna !

Vilken tur att man kan skapa egna scenarion, för numera är väl partymode snarare utbytt "ta-en-sväng-med-dammsugaren" mode när frugan säger att det är dax.... :roll:
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

Kan notera att min finska kollega Tom (som har knaprat det mesta av homeautomation) nu faktiskt har fått för sig att göra en mobilvariant. Så det kommer också till 1.1...

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

DanielM wrote:
Kan notera att min finska kollega Tom (som har knaprat det mesta av homeautomation) nu faktiskt har fått för sig att göra en mobilvariant. Så det kommer också till 1.1...
Oj, jag ber om ursäkt för att jag började surra om detta med mobil (eftersom det skapat merjobb för er), men faktum är att det har lite högre "imponatorvärde" när man sitter i soffan med mobilen och tänder lampor än att springa bort till en PC i ett hörn....


En annan fråga. På inställningssidan finns följande inställning:

Dimnivå stegstorlek (%):

Vad används denna till ?? Jag har inte sett någon funktion som använder dimning någonstans vad jag kan påminna mig.... Har jag missat nåt ?
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:En annan fråga. På inställningssidan finns följande inställning:

Dimnivå stegstorlek (%):

Vad används denna till ?? Jag har inte sett någon funktion som använder dimning någonstans vad jag kan påminna mig.... Har jag missat nåt ?
Det är hur pass noggrannt du vill kunna styra dina dimmrar. Sätter du den till 1 så får du jättelånga drop-down-menyer för att styra dina dimmrar men du kan styra dem jättenoggrannt. Sätter du den till 50 så får du korta menyer med inte speciellt noggrann styrning.

I nästa version kan man läsa om detta i hjälpen :D

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

DanielM wrote:
Det är hur pass noggrannt du vill kunna styra dina dimmrar. Sätter du den till 1 så får du jättelånga drop-down-menyer [....]
Jo, det förstod jag iofs, men var är dessa drop-down menyer? Jag är väl antagligen blind, men jag hittar dem ingenstans. :oops:
(Jag har uppdaterat från TellSticken och jag kan dimmerstyra via tdtool)


En annan fråga (eftersom jag blottat att jag inte begriper UI:t riktigt... :wink: )

Antag att jag vill att en lampa ska tändas på kvällen när det blir mörkt (solstyrd) och sedan ska den släckas säg 22.30.
Vad ska man sätta på Tid för aktivitet på: ?

Tid för aktivitet på: ????
Tid för aktivitet av: 22.30
Fördröjning efter soluppgång: 00:00
Påslag före solnedgång: 00:00
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Jo, det förstod jag iofs, men var är dessa drop-down menyer? Jag är väl antagligen blind, men jag hittar dem ingenstans.
Om du sätter enhetstyp på en enhet till "dimmer (abs)" (tror jag det är) så ska det synas en drop-down vid enheten både på planlösningssidan och listan med enheter.
MagnusJonsson wrote: Antag att jag vill att en lampa ska tändas på kvällen när det blir mörkt (solstyrd) och sedan ska den släckas säg 22.30.
Vad ska man sätta på Tid för aktivitet på: ?
Tja, egentligen räcker det med att du sätter någon gång innan solen går ner. Själv brukar jag sätta 12.00 på såna här aktiviteter, då kommer den att slås på när solen går ner.

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

DanielM wrote:
Om du sätter enhetstyp på en enhet till "dimmer (abs)" (tror jag det är) så ska det synas en drop-down vid enheten både på planlösningssidan och listan med enheter.
Jamen, skjut mig omgående... Hur kunde jag missa det? :oops:

Men då har jag ytterligare en fråga (eller om det kanske kan blir en featurerequest till version 1.2)
Skulle man inte på Schemaläggaren ange vilken dimmernivå man vill ha? Om det gick så skulle man kunna skapa en "WakeupLight" modell enkel genom att tex. sätta tre olika dimmernivåer vid tre olika tider.
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Men då har jag ytterligare en fråga (eller om det kanske kan blir en featurerequest till version 1.2)
Skulle man inte på Schemaläggaren ange vilken dimmernivå man vill ha? Om det gick så skulle man kunna skapa en "WakeupLight" modell enkel genom att tex. sätta tre olika dimmernivåer vid tre olika tider.
Detta kommer att komma. Förmodligen inte till 1.1, men kanske 1.2. Det har efterfrågats på andra håll också. Rent tekniskt är det inga problem, frågan är mer hur man ska göra i gränssnittet så det inte blir rörigt för användaren...

/Daniel
MagnusJonsson
Posts: 88
Joined: 26 Sep 2008, 04:18

Re: Homeautomation 1.0

Post by MagnusJonsson »

Jo, jag förstår den problematiken....


En annan sak: (Stackars dig Daniel, du blir visst aldrig av med mig :oops: )
När man ska ladda upp en ny planlösning, så byts den gamla bilden inte ut. Jag har slagit på loggen, men ser inget konstigt.

Code: Select all

    [image] => Array
        (
            [name] => test.jpg
            [type] => image/jpeg
            [tmp_name] => /tmp/phpegygJE
            [error] => 0
            [size] => 84674
        )
Något speciellt som jag borde tänkt på?
DanielM
Posts: 637
Joined: 28 Mar 2008, 06:37
Location: Sweden

Re: Homeautomation 1.0

Post by DanielM »

MagnusJonsson wrote:Något speciellt som jag borde tänkt på?
Tror det löser sig om du håller nere shift och trycker på webläsarens reload-knapp. Webläsaren hämtar helt enkelt inte ner den nya bilden eftersom den tror att den som finn i cache är up to date. Detta har vi också fixat till 1.1 :lol:

/Daniel
Locked